سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران-نوشهر در نشست شورای تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در نوشهر اظهار داشت : کاشت یک میلیارد درخت یک طرح مردمی و مشارکتی است و باید جدی گرفته شود

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران-نوشهر در نشست شورای تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در نوشهر اظهار داشت : کاشت یک میلیارد درخت یک طرح مردمی و مشارکتی است و باید جدی گرفته شود .

به گزارش نکته آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی- نوشهر ، مهرداد خزایی پول افزود: در استان مازندران طبق آمارهواشناسی ۳۱ درصد کاهش بارندگی داشتیم که تغییرات اقلیمی برخی از استانها باعث افزایش خرید اراضی در استان شده است .

وی با تآکید به این که باید کارها را به سمت وسوی مشارکتی سوق دهیم تصریح کرد: پارک های آبخیزداری در روستاها را با مشارکت شوراها و دهیاران انجام خواهیم داد .

خزایی پول با اشاره به صرف هزنیه های سنگین عملیات مکانیکی ابخیزداری درخروجی ابراهه ها گفت: متاسفانه در بالا دست این آبراهه ها کاری انجام نشد ;i با ایجاد چپرکشی و سنگ چین های خشک ،هم می توانیم جلوی فرسایش خاک را بگیریم و هم باعث افزایش سفره های آب زیر زمینی شویم .

این مقام مسئول ، منابع طبیعی یک کشوررا ویترین آن کشور دانست و افزود: هرمسافری که به مازندران سفر می کند اولین چیزی را می بیند جنگل،رودخانه و دریا است که به نوعی ویترین کشور محسوب می شود .

به گفته خزایی ، ایران جزو کشورهای خشک و نیمه خشک و از کشورهای با پوشش کم جنگلی است .

سرپرست منابع طبیعی نوشهر با اعلام این که تخریب جنگل و کاهش پوشش گیاهی در سالهای گذشته به شدت وجود وجود داشت افزود: فرسایش خاک در کشور ما سه برابر متوسط جهانی است و خسارت بالای ۲۸ میلیارد دلار را داریم .

سرپرست منابع طبیعی نوشهر با اشاره به کنوانسیون های جهانی و تولید کربن در جهان گفت : در حال حاضرکشورهای ترکیه عربستان و پاکستان در زمینه کاشت درخت گام های مهمی بر داشتند که کشور عربستان برنامه ۵۰ میلیارد درخت را در دستورکار قرارداده که از این میزان ۱۰ میلیارد آن در عربستان و مابفی در سایر کشورهاست .

وی با بیان اینکه در ایران می بایست به سمت ترسیب کربن حرکت کنیم و طرح یک میلیارد درخت می تواند نقش مهمی داشته باشد، از تولید کنندگان گل و گیاه خواست در زمینه تولید نهال نیز مشارکت کرده و آن را به فروش رسانند .

وی همچنین اظهار کرد: شهرداری ها مشتاق کاشت درخت چنار هستند ولی نهال آن پیدا نمی شود .

گفتنی است در این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی ، رئیس موسسه تحقیقات جنگل و مرتع مازندران و روسای جهاد کشاورزی غرب مازندران حضور داشتند.