مدیر کل انتقال خون استان مازندران با اشاره به اینکه جمعیت اهداکنندگان خون در حال پیر شدن است گفت: یکی از مهمترین دغدغه ها در حوزه اهدا کنندگان جذب جوانان و بانوان است که وارد عرصه اهدای خون شوند.

به گزارش نکته آنلاین ؛ عبدالله محمدی‌فیروزجایی به مناسبت ۹ مرداد سالروز تاسیس سازمان انتقال خون در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تأمین خون سالم و کافی برای بیماران یکی از وظایف اصلی انتقال خون است وکارکنان انتقال خون سربازان گمنام نظام سلامت محسوب می‌شوند.

وی اظهار کرد : این سازمان یک سازمان علمی و آموزشی بوده که بسیاری از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی برای آموزش مراجعه میکنند.

محمدی فیروزجایی خواستار ترویج فرهنگ اهدای خون در استان شد و تاکید کرد که در این راستا ضرورت است تمام اقشار مردم به میدان وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت شناور در استان گردشگری پذیر مازندران بالا است مصرف خونی بالایی در استان داریم؛ اعلام کرد: ۶۰ درصد اهداکنندگان خون در استان مستمر هستند که از شهرستان گلوگاه تا رامسر پایگاه انتقال خون و تیم خون گیری سیار داریم.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۶۶ هزار نفر برای اهدای خون مراجعه کردند افزود: از این تعداد ۱۳۷ هزار نفر خون اهدا کردند که نسبت به سال قبل هم ۳ درصد رشد داشتیم و میزان توزیع خون در استان نیز ۲۱۶ هزار واحد بوده است و خوشبختانه هیچ عمل جراحی به دلیل کمبود خون کنسل نشده است.

این مسئول با اشاره به اینکه همزمان با شروع فصل سرما از مهرماه تا اول فروردین نیاز شدید به اهدای خون داریم گفت: مراکز درمانی حساسی با نیازمندی خون بالا داریم و اینکه استان معین برای استان‌های دیگر هم هستیم و با توجه به جمعیت شناور و یا تصادفات و جراحی‌های متعدد در استان مصرف خون را افزایش و کار انتقال خون را سخت کرده است.

وی توسعه زیرساخت‌ها را یکی از موضوعات مهم در انتقال خون دانست و ادامه داد: لازم است خیران در بخش‌های مختلف انتقال خون یاری رسان ما باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه تأمین اعتبارات از جمله مشکلات است افزود:
در سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی داشتیم که ۱۵ میلیارد تومان از آن تخصیص یافت.

محمدی فیروزجایی با اعلام اینکه سردخانه‌های شهرستان های آمل، تنکابن و چالوس فعال شده است، بیان کرد: سه سردخانه در مرکز استان توسط خیران در حال ساخت است.

وی اظهار کرد: امسال بیش از ۵۸ هزار نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که بیش از ۴۷ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲ درصدی داشته است.

مدیرکل انتقال خون مازندران از اهدای خون ۵ هزار و ۲۱۴ نفر در دهه اول محرم امسال خبر داد و گفت: از این تعداد ۴ هزار و ۲۹۱ نفر موفق به اهدای خون شدند و در تاسوعا و عاشورای امسال نیز یک هزار و ۱۸نفر  مازندرانی به مراکز اهدای خون و تیم های سیار مراجعه کردند که از این تعداد ۸۴۰ نفر خون اهدا کردند.

این مسئول با اشاره به کمبود شدید نیروی انسانی فنی و خدماتی در انتقال خون استان تصریح کرد : سه دستگاه اتوبوس سیار خون گیری در استان فعالیت دارد که به خاطر جمعیت استان نیاز به اتوبوس سیار خون گیری بیشتری داریم.

وی با اشاره به ۱۴ هزار بیمار خاص در استان بیان کرد: مازندران دومین استان کشور از لحاظ بیماری تالاسمی است که این افراد باید ماهانه دو یا سه نوبت به خون نیاز دارند و از دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان ها تقاضای همکاری بیشتر با آنان را داشته که ۴۰ درصد خون صرف کیفیت زندگی این بیماران میشود.

مدیر کل انتقال خون استان با اشاره به اینکه در حال حاضر ذخایر ۹ روزه خون در استان داریم بیان کرد: جمعیت اهداکنندگان در امر اهدای خون در حال پیر شدن هستند و قطعا در آینده شاهد کمبود فرآورده های خونی خواهیم شد که نیاز است جوانان و بانوان هم وارد عرصه اهدای خون شوند .

مدیرکل انتقال خون مازندران تصریح کرد: سلامت خون اهدایی ضامن سلامت آحاد مردم است لذا هیچ امری نباید موضوع کیفیت خون‌های اهدایی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

محمدی‌فیروزجایی با توجه به نیاز مستمر و همیشگی بیماران به خون و فرآورده‌های خون سالم، از هم استانی‌های نوعدوست درخواست کرد به مراکز انتقال خون استان و تیم‌های سیار مراجعه کنند تا در تامین خون بیماران استان، انتقال خون را یاری کنند