مدیرکل بهزیستی مازندران از برقراری بیش از ۱۳ هزار تماس با مرکز اورژانس اجتماعی از ابتدای امسال تا کنون خبر داد.

به گزارش نکته آنلاین ؛ فریبا بریمانی مدیرکل بهزیستی استان ضمن تبیین وظایف و اهداف اورژانس اجتماعی، عنوان کرد: اهداف اورژانس اجتماعی، کنترل و کاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی، در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی و اورژانسی سازمان بهزیستی به آحاد جامعه، ارتقاء توانمندی های افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی و به موقع، ارتقاء آگاهی و شناخت خانواده و اجتماع نسبت به نیازهای مراجعان به منظور تسهیل فرایند حل مسئله در شرایط بحرانی، شناسایی آسیب های اجتماعی نوپدید و بازپدید و مداخله موثر به منظور کاهش جرایم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیب های اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی می باشد.

وی با اشاره به فعالیت های اورژانس اجتماعی افزود: برنامه اورژانس اجتماعی تلفیقی از مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی” مرکز اورژانس اجتماعی”، خط تلفن اورژانس اجتماعی “۱۲۳” ، تیم سیار اورژانس اجتماعی” خدمات سیار اجتماعی” است.

این مقام مسوول ادامه داد: افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی از قبیل کودکان آزار دیده، همسران آزار دیده، سالمندان و معلولین آزار دیده، کودکان کار و خیابان، زنان و دختران در معرض آسیب و یا آسیب‌دیده اجتماعی، دختران و پسران فراری از منزل، افراد دارای اختلال ملال جنسیتی، افرادی که قصد و افکار خودکشی دارند و یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد و سایر گروه‌های هدف سازمان بهزیستی که نیاز به خدمات اورژانس اجتماعی دارند از گروه‌های هدف خدمات اورژانس اجتماعی محسوب می‌شوند.

بریمانی تصریح کرد: در هر جامعه ای برای پاسخگویی به نیازهای مردم و حل یا کاهش مشکلات و آسیب های اجتماعی آنها تمهیداتی اتخاذ و برنامه هایی تدوین و اجرا می شود. در کشور ما این مسئولیت بر عهده طرح اورژانس اجتماعی گذاشته شده که تحت نظارت و مدیریت بهزیستی فعالیت می کند.

وی خاطر نشان کرد : شماره تلفن ۱۲۳ به عنوان پل ارتباطی مردم با اورژانس اجتماعی است که باید به همه شهروندان شناسانده شود تا تیم ها و کارشناسان خط تلفن ۱۲۳ و خدمات سیار اورژانس اجتماعی بتوانند در زمان و شرایط مناسب به افراد نیازمند در حوزه‌های آسیب اجتماعی و روحی، خدمات مددکاری و مشاوره ای ارائه دهند.

بریمانی با بیان اینکه ۱۹ مرکز اورژانس اجتماعی در ۱۹ شهرستان استان آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند، گفت: تعداد افراد پذیرش شده در سال ۱۴۰۲ بیش از ۸۵ هزار نفر و در ۵ ماه سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۵ هزار نفر بوده است.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۱۳ هزار تماس با مرکز اورژانس اجتماعی برقرار شد، اظهار داشت: ۷ هزار و ۵۹۷ مورد از این تماس‌ها منجر به مداخله حضوری کارشناسان و تیم‌های تخصصی خدمات سیار اورژانس اجتماعی برای برطرف کردن مشکل شد و  بیش از ۴ هزار و یکصد مورد از افراد در معرض آسیب و یا آسیب دیده اجتماعی به صورت سرپایی و یا نگهداری موقت در مراکز مداخله در بحران بهزیستی استان پذیرش و از خدمات تخصصی مددکاری و روانشناسی بهرمند شدند.

بریمانی در ادامه به مراکز حوزه آسیب دیدگان اجتماعی نیز اشاره و اعلام کرد: استان مازندران دارای ۹ مرکز (۴ مرکز شبانه روزی و ۵ مرکز روزانه) جهت خدمات رسانی به زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و کودکان کار وخیابان می باشد.

مدیرکل بهزیستی مازندران یادآور شد: خط تلفن ۱۲۳ همه روزه و به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت تماس های همشهریان و مداخله در بحران های فردی و خانوادگی است و تیم خدمات سیار مرکز اورژانس اجتماعی با دارا بودن ۲۱۴ نیروی تخصصی متشکل از مددکار و روانشناس در مواقع بحرانی به یاری تماس گیرندگان می پردازند.

مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه کودک آزاری، همسرآزاری، اقدام و یا افکار خودآسیب‌رسان(خودکشی) سالمندآزاری، معلول آزاری و اختلاف حاد خانوادگی و سایر افراد در شرایط بحرانی را از طریق تماس با شماره تلفن ۱۲۳ بدون هزینه و رایگان اطلاع دهند.