علی عبدالعلی زاده نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریا محور در بازدید از بندر امیرآباد گفت: با عنایت به قرارداد اخیر منعقد شده فیمابین دولت ایران و روسیه و با تقویت کریدور شمال – جنوب ، به زودی شاهد تجارت و ترانزیت 40 میلیون تن انتقال کالا از / به کشور روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس ، دریای عمان و اقیانوس هند خواهیم بود.

به گزارش نکته آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد ،  علی عبدالعلی زاده در بازدید یک روزه خود از استان مازندران وارد بندر امیرآباد شد و ضمن بازدید از این بندر استراتژیک  گفت : با عنایت به قراردادی که اخیرا در سفر ریاست جمهور کشورمان به روسیه بین دو کشور منعقد شده است مقرر شد با  تقویت مسیر ترانزیتی شمال – جنوب ، تجارت و ترانزیت کالا از اقیانوس هند و خلیج فارس از /  به کشور روسیه از طریق ایران صورت پذیرد و  طبق توافق انجام شده حجم  این مبادلات به ۴۰ میلیون تن خواهد رسید.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در راستای توسعه اقتصاد دریامحور و تاکید دولت بر استفاده از این موهبت الهی و برابر ماموریتی که به اینجانب محول شده است، تصمیم بر این شد که با اراده علمی و عملی این دستور را دنبال کنیم و با توجه به ارتباط تنگاتنگ بین دولت‌های ایران و روسیه و توافقات انجام شده تا سقف ۴۰ میلیون تن کالا بین دو کشور از طریق واردات ، صادرات و یا ترانزیت مبادله شود و مسلما این مراودات نیاز به تقویت و توسعه زیر ساخت ها داشته و با توجه به فرصت هایی که ایجاد خواهد نمود هم برای مردم  سواحل جنوب و شمال کشور و هم در پهنه سرزمین اصلی ایران اشتغال زایی مناسبی به وجود خواهد آورد و درآمد ارزی خوبی هم نصیب کشور خواهد شد و با تحقق این تجارت، مسلما کشورهای حوزه CIS نیز مصمم خواهند شد از امتیازات و مزایای خوب این مسیر در زمینه تجارت کالا  استفاده نمایند.

نماینده رئیس جمهور در توسعه اقتصاد دریا محور گفت،  با توجه به بازدید از بنادر حیاتی شمال و جنوب کشور، بررسی ظرفیت‌های عملیاتی و لجستیکی بنادر در دستور کار قرار گرفته و این ظرفیت‌ها به صورت واقعی سنجیده می شود که ۴۰ میلیون تن کالا از کدام مبادی وارد کشور و از چه مسیر هایی و کدام مبادی به سمت روسیه ارسال گردد.

عبدالعلی زاده با توجه به بازدید های میدانی انجام شده در بنادر افزود: در حال حاضر بنادر شمالی کشور در حاشیه دریای خزر از ظرفیت بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن کالا جهت انجام عملیات و ترانزیت برخوردارند و برای ارتقای آن تا مرز ۴۰ میلیون تن می بایست علاوه بر توسعه زیرساخت های بنادر از مبادی جاده‌ای و ریلی نیز استفاده نماییم که با بررسی های انجام شده ، مسیر ریلی شمال کشور به دلیل وجود موانع طبیعی و همچنین شیب مسیر در البرز مرکزی، محدودیت‌هایی را در راه توسعه برای ما پدید آورده است که باید تقویت شوند و با بازسازی و یا مسیرسازی جدید باید بتوانیم این معضل را برطرف نماییم.

وی یادآور شد؛ خوشبختانه در جنوب کشور ظرفیت راه آهن از ترافیک خوبی برخوردار است و فقط در مسیر بافق- کرمان باید تدبیری  برای توسعه و احداث خطوط ریلی جدید افزوده شود و همچنین با اتصال بندر چابهار به ریل سراسری زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۴، مبادی ورودی کالا از بنادر شهید رجایی در استان هرمزگان و بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان برای تحقق ترانزیت و صادرات  ۴۰ میلیون تن کالا به روسیه  از ظرفیت مناسبی برخوردار می‌باشند.

نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریا محور با اشاره به  بازدیدهایی که از بنادر صورت گرفت اظهار داشت: هدف از این بازدید های میدانی، بررسی شرایط موجود و اتمام طرح‌های نیمه راکد و همچنین ایجاد و توسعه زیرساخت در بنادر  بوده و از مدیران متخصص سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این حوزه نظرسنجی خواهد شد تا با ارائه راهکارهای تخصصی بتوانیم تا اواخر سال ۱۴۰۴ و یا اوایل سال ۱۴۰۵ ظرفیت بار را در شمال کشور به ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن افزایش دهیم و لازمه آن توسعه و تقویت زیرساخت و توسعه تجهیزات بنادر کشور، به ویژه بندر امیرآباد بعنوان بزرگترین بندر ریل پایه در شمال کشور است و این برنامه در دستور کار دولت قرار داشته و با برنامه ریزی هدفمند و هدایت دولت وفاق ملی و پشتیبانی و حمایت مالی سازمان برنامه و بودجه در این عزم ملی، گام های راسخی در راه‌اندازی کریدور شمال- جنوب برداشته خواهد شد.