– اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بعد از ظهر سیام اردیبهشت ماه سال 1403 کشور شاهد یکی از تلخترین و اندوهبارترین حوادث معاصر بود، هنوز ساعات زیادی از بازگشت رئیس جمهور و همراهانش از آیین افتتاح سد قیزقلعهسی نگذشته بود که خبری تلخ تمام کشور را در بهت و شوک فرو برد؛ «بالگرد رئیس جمهور آیتالله رئیسی و همراهانش سقوط کرد.»
بسیاری از مردم، آیتالله سید ابراهیم رئیسی را بهخاطر روحیه مردمی و تلاش بیوقفهاش برای خدمت به مردم میشناختند، رئیسجمهوری که در مسیر خدمترسانی، خستگی برایش معنا نداشت، میان حوزههای مختلف، شاید بتوان گفت سلامت یکی از مهمترین اولویتهای او در دوران سهساله مسئولیتش بود؛ از مدیریت بحران کرونا و تسریع واردات واکسن، تا راهاندازی پروژههای بزرگ بهداشتی و درمانی در نقاط مختلف کشور، بخشی از میراث ماندگار “شهید خدمت” برای ملت ایران بود.
اکنون در آستانه سالگرد شهادت آیتالله رئیسی و همراهانش، فرصتی فراهم شده است تا نگاهی دوباره به دستاوردهای دولت رئیسجمهور شهید انداخته شود.
در همین راستا به گفتوگو با دکتر بهرام عیناللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم پرداختیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
تسنیم: آقای دکتر! چه شد که شما وزیر بهداشت دولت سیزدهم شدید؟
من از سال 1372 در وزارت بهداشت مشغول به کار بودم و مسئولیتهای مختلفی داشتم. در مسئولیتهای مختلف از جمله مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی، دبیر شورای گسترش، دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی حضور داشتم و دو دوره معاون آموزشی وزارت بهداشت شدم. در سال 1396 در کمیته سلامت ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی به فعالیت پرداختیم و مشکلات اساسی نظام سلامت و مسائل مربوط به طرح تحول نظام سلامت را بررسی و برای آنها راهکارها و برنامههایی تدوین کردیم، در سال 1400 نیز حضرت آیتالله رئیسی، مرا بهعنوان مسئول کمیته سلامت ستاد انتخاباتی خودشان برگزیدند.
در دوران فعالیت در ستاد، ما برنامههایی برای حوزه سلامت داشتیم و وقتی زمان معرفی وزرا فرارسید ایشان به من اعتماد کردند و من نیز این افتخار را داشتم که مسئولیت را پذیرفتم.
تسنیم: دوران وزارت شما با یکی از سختترین اتفاقات تاریخ نظام سلامت یعنی همهگیری کرونا همراه شده بود، وقتی شما وزارت بهداشت را تحویل گرفتید اوضاع کرونا در کشور چطور بود؟
در اسفند 98 یعنی همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری، من خودم به کرونا مبتلا شدم. آن زمان کرونا بهتازگی اعلام شده بود و همه از کرونا میترسیدند. من مجبور شدم برای درمان به بیمارستان مراجعه کنم. در ابتدا، وضعیت کرونا در کشور بسیار بحرانی بود و من بهدلیل شرایط حاد به بخش آیسییو منتقل شدم، وضعیت من بسیار بحرانی بود و میزان اکسیژن خونم به 75 درصد رسیده بود. در آن زمان هنوز هیچ کس نمیدانست کرونا را باید چطور درمان کرد اما بهلطف خدا، پس از چند روز من از آن وضعیت بحرانی بیرون آمدم.
در سال 99، آقای دکتر زارع، رئیس بیمارستان لبافینژاد، که از دوستان بنده بودند بهدلیل ابتلا به کرونا درگذشتند و به فیض شهادت رسیدند، پس از ایشان مسئولیت بیمارستان به من واگذار شد و تمام بیمارستان به بیماران کرونایی اختصاص یافت، علاوه بر بیمارستان، ما با هماهنگی آموزش و پرورش یک مدرسه روبهروی بیمارستان را گرفتیم و 100 تخت بیمارستانی در آنجا آماده کردیم، یعنی من هم خودم سابقه ابتلا به فرم سخت بیماری را داشتم و هم تجربهای از مدیریت بخشهای کرونایی را کسب کرده بودم و این آمادگی برای مدیریت کرونا کسب شده بود.
اما زمانی که بنده وزیر شدم، در وزارت بهداشت، مسئولیتها در اوج بحران کرونا بسیار سنگین بود، در آن زمان، روزانه بیش از 700 مورد مرگ ناشی از کرونا گزارش میشد و حدود 50 هزار نفر در روز به این بیماری مبتلا میشدند، بهیاد دارم که پس از جلسه رأی اعتماد در مجلس، به تعدادی از بیمارستانها سر زدم و از آنها بازدید کردم و وضعیت بسیار وخیم بود. تمام بخشهای آیسییو پر از بیماران بدحال بود و دیگر جایی برای پذیرش بیماران جدید وجود نداشت.
تسنیم: در دولت دوازدهم تلاشهایی برای کنترل کرونا صورت گرفت اما بسیاری از آنها بینتیجه ماند و یا بسیاری از سیاستگذاریهای غلط باعث افزایش شیوع بیماری شد، در عین حال انتقادات زیادی به پایین بودن آمار واکسیناسیون در دولت قبلی وارد بود؛ اما وقتی این انتقادات پس از پایان دولت دوازدهم مطرح میشد، یکی از ادعاهایی که در آن دوران میشد این بود که ثبت سفارش واکسنهایی که در دوران ریاستجمهوری آیتالله رئیسی وارد کشور شدند، در دولت دوازدهم انجام شده بود، واقعیت چه بود؟
در آن زمان، همه میدانستند که تنها راه کنترل کرونا واکسیناسیون است. تا زمانی که ما وزارت بهداشت را تحویل گرفتیم، تنها 15 میلیون نفر فقط یک بار واکسن دریافت کرده بودند که بیشتر آنها از کادر درمان و افراد بالای 60 سال بودند.
معاهدهای که برای واکسن در دولت دوازدهم منعقد شده بود معاهده کوواکس بود که تحت نظر سازمان بهداشت جهانی انجام میشد. صندوق کوواکس در بحث تهیه واکسن فعالیت میکرد و واکسنها را به کشورهای مختلف ارسال میکرد. حدود 180 میلیون دلار از بدهیهایی که ما از کشورهای دیگر طلب داشتیم، در این صندوق ذخیره شده بود اما جالب است بدانید که بخش بسیار زیادی از این پول تا پایان دوره مسئولیت بنده هم دستنخورده باقی مانده بود و 140 میلیون دلار آماده تحویل به ما بود که استفاده نشده و در حال برگشت به کشورمان بود، بنابراین، واکسن زیادی از محل این معاهده به دست کشور ما نرسید و البته بهجز آن نیز قراردادی برای واردات واکسن نداشتیم که واکسن برای ما ارسال شود؛ از سوی دیگر عمده واکسنهایی هم که آنها در این معاهده قرار بود تحویل بدهند واکسنهای آسترازنکا و جانسون بودند که تولید کشورهای انگلستان و دیگر کشورهای غربی بودند.
من وقتی مسئولیت را بهعهده گرفتم، واکسنی در دسترس نبود. هرچه واکسن بود در دولت قبلی تزریق کرده بودند که هیچ واکسنی برای ما نمانده بود و وقتی ما دولت را تحویل گرفتیم در انبارها هیچ واکسنی برای تزریق وجود نداشت، آن وقت بود که آیت الله رئیسی به موضوع ورود کردند. ما اولین دیدار خود را خدمت مقام معظم رهبری رفتیم و ایشان در رهنمودهای خود خطاب به آیت الله رئیسی فرمودند که کنترل و مدیریت کرونا باید در اولویت قرار بگیرد.
آقای دکتر مخبر، معاون اول رئیسجمهور، مسئول اجرایی این کار شد و جلسات متعددی برای تأمین واکسن برگزار کردیم زیرا این موضوع تنها در حیطه وظایف وزارت بهداشت نبود و نیاز به همکاری با وزارت راه، هلال احمر، گمرک، بانک مرکزی و بسیاری از دستگاههای دیگر داشت، در نهایت واکسن از طریق وزارت بهداشت و با همکاری هلال احمر و دیگر نهادها و دستگاهها وارد کشور شد و به کنترل کرونا در کشور خیلی کمک کرد.
یکی از واکسنهای خیلی خوب در کرونا واکسن سینوفارم چین بود، چون بیماری از چین شروع شد و این کشور تجربه بیماری را قبل از ایجادش داشت و اولین کشوری هم بود که مبتلا شد، واکسن خوبی در چین تولید شده بود، ولی قبلاً تلاشی برای دریافت این واکسن انجام نگرفته بود اما آیت الله رئیسی ارتباط بسیار خوبی با کشورها برقرار میکرد و دیپلماسی قویای داشت.
با تماس آیت الله رئیسی با رئیس جمهور چین، میزان واردات واکسن سینوفارم به کشور بهشدت افزایش یافت، ما منتظر باران واکسن بودیم اما سیل واکسن کرونا وارد کشور شد.
در عین حال بهتدریج تولیدکنندگان داخلی نیز واکسنهای خود را وارد بازار کردند زیرا مجوز مصرف دریافت کرده بودند، حتی وقتی که مجوز تولید واکسن در کشورمان صادر شد، مشکل ما این بود که نمیتوانستیم بهسرعت واکسنهای کافی تولید کنیم و مردم روز به روز فوت میکردند، در همین زمان، پنج مرکز تولید واکسن دیگر موفق به اخذ مجوز شدند و توانستند واکسن تولید کنند. پس از اینکه مشخص شد واکسن داخلی تولید میشود، کشورهای دیگر پیشنهادهایی برای ارسال واکسن به کشور دادند.
رئیسی برای سلامتی مردم چه کرد؟تسنیم: یکی دیگر از دستاوردهایی که در دولت سیزدهم در حوزه کرونا حاصل شد، افزایش سرعت تزریق واکسنهای کرونا بود که در آن زمان بهدلیل شیوع همهگیری اهمیت بسیار زیادی داشت، چه شد که سرعت و پوشش واکسیناسیون در کشور بهیکباره زیاد شد؟
افزایش واردات و تولید واکسن به کشور تا جایی ادامه یافت که آقای دکتر مخبر از من پرسیدند؛ “میتوانیم این حجم از واکسن را به تعداد زیادی از افراد تزریق کنیم؟”، و پاسخ بنده به این سؤال مثبت بود چون تجربهای از دوران جنگ تحمیلی داشتیم، در آن زمان استفاده از ظرفیتهای مردمی بسیار مؤثر بود، در همین راستا از این ظرفیت مردمی برای تزریق واکسن کرونا نیز استفاده کردیم زیرا تزریق این واکسنها کار خیلی سختی نبود و ثبت آنها در سامانه نیز نیاز به مهارت خیلی خاصی نداشت و بسیاری از افراد این امکان را داشتند.
نیروهای داوطلبی که در اختیار داشتیم، بهطور گسترده در مراکز مختلف فعالیت میکردند و ما نیز در هر مرکز نیروهای خود وزارت بهداشت را برای نظارت بر این موضوع مستقر کرده بودیم. در ابتدا، تعداد واکسیناسیون در کشور بسیار محدود بود، اما با تلاش و استفاده از ظرفیت مردمی توانستیم این عدد را به یک میلیون و 600 هزار در هفته و در نهایت به هشت میلیون و 600 هزار واکسن در هفته افزایش دهیم، این میزان واکسیناسیون در یک هفته، معادل واکسیناسیون کل جمعیت برخی از کشورهای همسایه ما بود، این شد که منحنی واکسیناسیون بهسرعت بالا رفت و با لطف خدا، در آذر 1400 موفق شدیم که وضعیت را کنترل کنیم، حتی زودتر از آنچه پیشبینی میشد. در اردیبهشت 1401، میزان مبتلایان به صفر رسید، این حجم از واکسیناسیون و درمانهای مختلف موجب کنترل بیماری شد.
همکاری مردم نیز نقش اساسی در این موفقیت داشت. علیرغم تبلیغات منفی علیه واکسن، مردم به واکسیناسیون اعتقاد داشتند و با مراجعه به مراکز واکسیناسیون، در این امر مشارکت کردند و در یک مدت کوتاه، بیش از 90 درصد مردم دوز اول واکسن را دریافت کردند، همچنین کمکهای جوانان کشور در این مسیر تأثیر زیادی داشت.
تسنیم: یکی دیگر از مسائلی که در کرونا مردم را گرفتار کرده بود، داروهایی بود که برای بیماران کرونایی تجویز میشد که بازار سیاه گستردهای را نیز شکل داده بود، در این زمینه برای مدیریت درمان کروناییها چه اقدامی کردید؟
برخی درمانها در دوران کرونا قبلاً انجام میشد که پشتپرده برخی از آنها تعارض منافع بود که البته اسناد این موضوع نیز به کمیسیون اصل نود ارجاع شده است، اقدام ما این بود که کمیته علمی جدید کرونا را با حضور 60 نفر از اساتید برتر کشور تشکیل دادیم، درمانها پس از تصمیم علمی بهترین اساتید دانشگاهها استاندارد شد و وضعیت سامان گرفت.
تسنیم: ..
منبع : خبرگزاری تسنیم
** انتشار مطالب دیگر رسانه ها در این سایت صرفا جهت اطلاع پیدا کردن مخاطبان از اخبار منتشر شده در فضای مجازی است و رسانه نکته آنلاین، خبر ذیل را تایید یا رد نمی کند.