قره شهرک، قائممقام معاونت نشریات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، از آغاز طرحی جامع برای آموزش و تربیت نویسندگان متعهد و مؤثر در بستر تشکلهای دانشجویی انقلابی در یک سال گذشته خبر داد و افزود: «آسیبهای ریشهدار در منظومه رسانهای دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان، اتحادیه را بر آن داشت تا مسیر تازهای در کادرسازی و پرورش نیروهای آتش به اختیار نشریاتی و نویسنده رقم بزند؛ مسیری که امروز در قالب دورههای هدفمندی همچون «نَشو» و «واج» به ثمر نشسته است.»
«امیررضا قره شهرک» با تأکید بر جایگاه حیاتی رسانههای مکتوب در منظومه فعالیتهای تشکیلاتی، اظهار داشت: که رویکرد این معاونت در سال جاری، صرفاً معطوف به برگزاری چند کارگاه محدود نبوده، بلکه با رصد دقیق میدانی و گفتوگوهای مستمر با دفاتر دانشگاهی، به آسیبشناسی عمیقتری از وضعیت موجود دستیافتهاند.
وی تصریح کرد: که بسیاری از دفاتر، فعالیت رسانهای را صرفاً در قالب تولید و توزیع یک نشریه خلاصه کردهاند، درحالیکه توجهی به تربیت نیروی نویسندهای که بتواند در چندین سال آتی پشتیبان فکری و رسانهای دفتر باشد، نداشتهاند. وی افزود: «در بسیاری از موارد، اعضا خود درگیر این پرسش بودند که اساساً نشریه چه تأثیری دارد؟ و برخی آن را مصداقی از اتلاف انرژی، وقت و بودجه تلقی میکردند.»
در چنین شرایطی، معاونت نشریات بر آن شد تا با بهرهگیری از ظرفیت نویسندگان ادوار، روزنامهنگاران متعهد و اندیشمندان رسانهای، سلسله جلساتی را برگزار کند که هم برای عموم اعضای جامعه اسلامی دانشجویان آزاد بود و هم مقدمهای برای ترسیم افقهای راهبردی آینده شد.
وی اظهار داشت: که همزمان با این مسیر، سند چشمانداز و اهداف راهبردی معاونت در حال تدوین بود؛ سندی که بیواسطه و بدون اتکا به ذوق فردی، درصدد تحقق منویات و فرمایشات امامین انقلاب اسلامی طراحی شد؛ سندی که از منظر وی، نیازمند بازخوانی، گفتمانسازی و تلاش جمعی در سطح دانشگاهی کشور است.
در این سند، اهداف یازدهگانهای بهعنوان خطوط راهنما درجشده است که بهطور خلاصه عبارتاند از:
۱. گردآوردن دانشجویان اهلقلم جهت تعمیق همدلی و انسجام
۲. کشف و بروز استعدادهای نهفته در عرصه نویسندگی با الهام از حدیث شریف «النَّاسُ مَعَادِنُ کَمَعَادِنِ اَلذَّهَبِ وَ اَلْفِضَّةِ»
۳. فراهم ساختن فضای آزاداندیشی در چارچوب نظریات رهبر معظم انقلاب
۴. ترویج فرهنگ مطالعه و بهرهگیری آن در مسیر تولید محتوا
۵. ایجاد رقابت سازنده میان دفاتر جهت رشد کیفی نشریات
۶. انتشار آثار مکتوب دانشجویان در سطح رسانهای اتحادیه
۷. برگزاری جلسات تبادل نظر در حوزههای رسانه، نشریات و مسائل روز
۸. تقویت ساختار تشکیلاتی رسانهای دفاتر و حفظ ارتباط پایدار با نویسندگان ادوار
۹. اطمینان از استمرار تربیت نیروهای رسانهای جهت تحقق اهداف راهبردی
۱۰. ارتقاء سطح بینش و تفکر مکتبی نویسندگان در حوزههای گوناگون از جمله سیاست، فرهنگ، اجتماع و بینالملل
۱۱. فراهمسازی محیطی تعاملی برای تمرین نگارش، تحلیل و تولید آثار گروهی
به گفته این فعال دانشجویی رسانه، در این چشمانداز، نشریه دانشجویی نه رسانهای برای مصرف مخاطب، بلکه بستری برای پرورش نسل آینده مدیران، تحلیلگران و نویسندگان انقلابی تلقی شده است؛ چراکه جامعه امروز بیش از همیشه به دانشجویی نیاز دارد که اهل فکر، اهلقلم، و صاحب سخن باشد.
وی همچنین تأکید کرد: «متأسفانه دانشگاه و فضای عمومی کشور، با خلأ نویسنده جوان متعهد مواجه است. اینکه چرا دانشجوی ما نمینویسد، چرا متن سخنرانیاش را خودش نمینگارد، و چرا کتاب نمیخواند، همه ریشه در غفلت از این ساحت دارد. ازاینرو ما حتی ناگزیر شدیم در مواجهه با برخی دانشجویان و مسئولین دانشگاهی در امور فرهنگی، از زبان تکلیف و الزام استفاده کنیم؛ زیرا نوشتن در فضای تشکیلاتی، نه امری اختیاری، بلکه وظیفهای بیبدیل است.»
محورهای آموزشی و مسیر اجرایی قائممقام معاونت نشریات در ادامه، مراحل اجرایی این مسیر را چنین برشمرد:نخست، فراهم آوردن زمینهای مستمر برای دریافت بازخورد تخصصی از ویراستاران و سردبیران نشریه اتحادیه به آثار نویسندگان، که خود نوعی فرآیند خودارزیابی و تکامل تدریجی قلم را رقم میزد.
در گام بعد، سرفصلهای آموزشی ویژهای با محورهای، چون «ابزار نویسندگی»، «ویراستاری»، «اصول یادداشتنویسی و خبرنویسی»، «هوش مصنوعی و روزنامهنگاری نوین» و «مدیریت نشریات دانشجویی» طراحی و برای دفاتری که اعلام نیاز کرده بودند، ارائه شد. این جلسات، بهموازات آموزش، زمینهساز شبکهسازی و تشکیل هستههای تحریریه در چندین دفتر نیز گردید.
هنرنمایی قلم در دوره جامع رسانهای «واج» «قره شهرک» مسئول هماهنگی بخش نشریات کارگاه رسانهای واج توضیح داد: «مرحله پیشرفتهتر این فرایند تدریجی، با عنوان دوره رسانهای «واج» با حضور اساتید برجسته کشوری در تابستان جاری آغازشده است؛ دورهای که برای شرکتکنندگان دوره «نَشو» گام تکمیلی محسوب میشود.»
این دوره که بهصورت مجازی و در قالبی جامع برگزار میشود، به مباحث متنوعی، چون خبرنویسی، گزارشنویسی، نویسندگی خلاق، مصاحبه، تیتر و لید، ویراستاری، قوانین مطبوعات در بخش مهارتهای نویسندگی پرداخته و در دو بخش مهم دیگر طراحی گرافیکی و اصول رسانه و روابط عمومی را در بردارد. وی هدف این دوره را، ارتقای توانمندیهای حرفهای و رسانهای دانشجویان، در کنار آمادگی آنان برای ایفای نقش مؤثر در دفاتر جاد و بدنه این اتحادیه دانشجویی دانست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: «همانگونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با تشکلهای دانشجویی تأکید فرمودند، امروز میدان، میدان روایت است و سلاح تولید محتوای رسانهای. ما نیز در این عصرِ رسانه، مأمور به آنیم که سربازان کلمات باشیم؛ آتشبهاختیارانی متعهد، متفکر و مؤثر در مسیر اعتلای گفتمان انقلاب اسلامی.»
منبع خبر : خبرگزاری دانشجو | www.snn.ir
** انتشار مطالب دیگر رسانه ها در این سایت صرفا جهت اطلاع پیدا کردن مخاطبان از اخبار منتشر شده در فضای مجازی است و رسانه نکته آنلاین، خبر ذیل را تایید یا رد نمی کند.
Wednesday, 23 July , 2025