– اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخیراً موضوع مدل تازه قیمت‌گذاری اشتراک‌های بدون تبلیغ یا همان اشتراک ویژه (پرمیوم) در چند سرویس استریم ایرانی به بحث داغی در فضای رسانه‌ای و میان کاربران تبدیل شده است. این تغییرات با واکنش‌های گسترده و متنوعی روبرو شد و مهم‌ترین نکته در آن، افزایش چشمگیر قیمت اشتراک بدون تبلیغ بود؛ موضوعی که اعتراض شدید کاربران را به دنبال داشت، چرا که بسیاری معتقدند حتی در نسخه‌های معمولی نیز نباید تبلیغات نمایش داده شود. نکته‌ای که با توجه به آیین‌نامه‌های ساترا، نمایش تبلیغات در حساب‌های اشتراکی به طور صریح ممنوع اعلام شده است.
فیلیمو به عنوان یکی از پیشگامان این تغییر، اشتراک بدون تبلیغ خود را با قیمت سه‌ماهه ۸۴۸ هزار تومان عرضه کرده است؛ رقمی که در مقایسه با اشتراک معمولی با تبلیغات (حدود ۴۹۸ هزار تومان) بسیار بالا محسوب می‌شود. در شرایط اقتصادی کنونی، چنین قیمت‌هایی برای بخش زیادی از مخاطبان سنگین و غیرمنطقی به نظر می‌رسد. جالب اینجاست که حتی در اشتراک‌های معمولی فیلیمو نیز پیش از آغاز هر محتوا، تبلیغات کوتاه ۵ تا ۱۲ ثانیه‌ای نمایش داده می‌شود؛ در حالی که پیش از این، مدل اشتراک بدون تبلیغ در ایران به این شکل وجود نداشت.
این موضوع از سوی انجمن صنفی وی‌اوی‌دی‌ها نیز پیگیری شده است تا به یک بدعت نادرست در قیمت‌گذاری اشتراک‌ها توسط پلتفرم‌ها و فضای رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر تبدیل نشود. ناگفته نماند هنوز پاسخ روشنی در این باره مطرح نشده؛ با این اوصاف، شنیده‌ها حاکی از آن است که فیلم‌نت نیز قصد دارد به سمت ارائه اشتراک بدون تبلیغ برود، اما با رویکردی متفاوت و قیمت‌گذاری منطقی‌تر.
علی سرتیپی؛ مدیرعامل فیلم‌نت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: در حال بررسی زیرساخت‌های فنی برای ارائه اشتراک بدون تبلیغ هستیم و همواره تلاش داشته ایم تا اختلاف قیمتی غیرمنطقی ایجاد نشود و فشار اقتصادی روی مخاطبان وارد نشود.
آیا ساترا به «بدعت فیلیمو» در دریافت حق اشتراک ورود خواهد کرد؟از سوی دیگر، برخی پلتفرم‌ها مانند فیلیمو از نوع قیمت‌گذاری‌شان نشان می‌دهد که هزینه تبلیغات که معمولاً توسط اسپانسرها پرداخت می‌شود، توسط خود اشتراک بدون تبلیغ تأمین شود.
فیلیمو این اشتراک جدید را تحت عنوان «پرمیوم» معرفی کرده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی در این اشتراک نیز تبلیغات بنری درون محتوا، تبلیغات پیش‌نمایش و برخی تبلیغات غیرواقعی مانند بنرهای درون سناریو همچنان وجود دارد. این مسئله خلاف مقررات سختگیرانه ساترا است که نمایش بیش از دو تبلیغ در سرویس‌های اشتراکی را ممنوع می‌کند (یک تبلیغ قبل از برنامه و یک تبلیغ در وسط آن). اما در عمل، تعداد تبلیغات از این حد فراتر رفته و نظم اجرای قوانین به چشم نمی‌آید.
از سوی دیگر، کیفیت تصویر و امکاناتی مانند تعداد دستگاه‌های همزمان قابل استفاده در اشتراک پرمیوم تفاوت چشمگیری با سایر مدل‌ها ندارد؛ در حالی که انتظار می‌رود چنین اشتراکی نه تنها تبلیغات را حذف کند بلکه امکانات ویژه و برتری نیز ارائه دهد. لازم به ذکر است که بر اساس بند ۳۸ آیین‌نامه ارتباطات تجاری ساترا، نمایش اجباری تبلیغات در اشتراک‌های ویژه مغایر با قوانین است.
انتهای پیام/

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

** انتشار مطالب دیگر رسانه ها در این سایت صرفا جهت اطلاع پیدا کردن مخاطبان از اخبار منتشر شده در فضای مجازی است و رسانه نکته آنلاین، خبر ذیل را تایید یا رد نمی کند.