به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، حامد شکیبانیا، مستندساز و تهیهکننده، که این روزها مشغول تولید مستندی با موضوع حملههای سایبری است، درباره مستندهایی که این روزها بهبهانه جنگ ۱۲ روزه تولید میشود، گفت: ما گروههای مستندسازی داریم که سازوکار تهیه مستند در میدان را میدانند و بهصورت گزارشی وارد صحنه میشوند و تصاویری را که برای مستندشان نیاز دارند، میگیرند. آثار آنها معمولاً با انبوهی از تصاویر میدانی جنگ همراه است و همین برای بسیاری از مخاطبان جذاب است.
وی افزود: برخی مستندهای جنگی مربوط به توان دفاعی و تسلیحات نظامی است و این توانمندی از قاب دوربین روایت میشود تا ضمن برخورداری مخاطب از دانش نظامی، غرور ملی کشور نیز افزایش یابد.
شکیبانیا تصریح کرد: بهنظرم، هرچقدر دراینباره مستند ساخته شود، کم است. شاید کارهایی در دوران بحران تولید شود، اما بخش مهم این مستندها ماحصل توجه مسئولان رسانه به اهمیت این موضوعات در مواقع عادی است. اگر رسانهای روی این موضوعات سرمایهگذاری کند و مستندهای مرتبط با فضای نظامی را بها دهد، در دوران جنگ و بحران میتواند از این اندوخته بهدرستی استفاده کرده، مخاطب نیازمند به این موضوعات را اقناع کند. تهیهکننده مستندهای «ایران و غرب» و «جنگ بهشیوه آمریکایی» یادآور شد: برخی از مستندها نیازمند زمان هستند. از تحقیق، تولید تا تدوین مسیری چندماهه نیاز دارند، چون ساختارشان درگرو فراهم شدن مؤلفههای مختلف شکل میگیرد. این مستندها در زمان بحران فرصت دارند تا اجزایشان را بهموقع فراهم کنند.
وی ساخت مستندهای میدانی را نیازمند مهارت و تجربه دانست و گفت: ساخت این گونه مستند پیشاز هر چیز شجاعت، جسارت و درایت خود فیلمساز را میطلبد، زیرا حضور او در این مناطق و شرایط هیچ فرقی با حضور یک رزمنده ندارد و البته تنها سلاحش یک دوربین فیلمبرداری است که او را به مرکز واقعه برده است.
شکیبانیا خاطرنشان کرد: در مستندهای بحران بهمراتب بیشتر از سایر گونهها، حمایت از مستندساز، امکانات، خلاقیت و نوع روایت او نقش اصلی را در بیان واقعیت تعیین میکند؛ بهگونهای که حتی تفاوت زاویه دید یک مستندساز تا یک مستندساز دیگر میتواند جهان فیلم را عوض کند.
تهیهکننده مستندهای «من انرژی هستهای نیستم» و «ایران بدون آب» گفت: مهارت و آموزش در این مستندها تعیینکننده است و گاهی نبود اینها موجب از دست رفتن مخاطب داخلی میشود. وی افزود: گروهی از مستندسازان نیز تحلیلیتر و جامعتر پیش میروند و زمان برای فراهم کردن اجزا لازم دارند تا در صورت چیده شدن مقدمات، کار را شروع کنند.
شکیبانیا با اشاره به مستندهای موفق خارجی در حوزه جنگ گفت: آنها سه مؤلفه مهم شناخت موضوع و روایتگری درست، رسانه قابلاعتماد و دسترسی به مخاطب فراگیر را امر تضمینشده برای موفقیتشان قرار دادهاند.
منبع خبر : خبرگزاری دانشجو | www.snn.ir
** انتشار مطالب دیگر رسانه ها در این سایت صرفا جهت اطلاع پیدا کردن مخاطبان از اخبار منتشر شده در فضای مجازی است و رسانه نکته آنلاین، خبر ذیل را تایید یا رد نمی کند.
Sunday, 20 July , 2025