به گزارش خبرنگار مهر، سید فواد حسینی عصر چهارشنبه در بازدید از اداره آموزش و پرورش استثنایی کردستان اظهار کرد: مکلف به کارآمدسازی و کیفیتبخشی به برنامههای آموزشی، پرورشی و توانبخشی برای کودکان با نیازهای ویژه هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با یادآوری نقش جبار باغچهبان در تاریخ آموزش و پرورش کشور گفت: باغچهبان با تأسیس نخستین مدرسه ویژه ناشنوایان در سال ۱۳۰۳، آغازگر تحولی مهم در آموزش دانشآموزان استثنایی شد.
وی افزود: با تصویب اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۳۷۰، این سازمان مسئولیت شناسایی، آموزش، ارائه خدمات توانبخشی و اجرای برنامههای آموزشی و پرورشی متناسب با نیازهای دانشآموزان با نیازهای ویژه را بر عهده گرفت.
ایجاد سالن ورزشی چندمنظوره برای دانشآموزان استثنایی
حسینی از بهرهبرداری نخستین سالن ورزشی چندمنظوره ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه خبر داد و تصریح کرد: این اقدام گامی مهم در شناسایی و شکوفایی استعدادها و توانمندیهای این دانشآموزان است.
وی با اشاره به کمبود زیرساختهای آموزشی در مرکز استان گفت: سنندج تنها مرکز استانی در کشور است که سرانه فضای آموزشی آن از میانگین استانی کمتر بوده و نسبت به سایر مراکز استانها وضعیت نامطلوبتری دارد.
حسینی خاطرنشان کرد: تعدادی از املاک مازاد اداره کل آموزش و پرورش برای مولدسازی معرفی شده و فروش آنها میتواند بخشی از پروژهها و مدارس نیمهتمام، بهویژه در حوزه استثنایی را تکمیل کند.
لزوم رصد فارغالتحصیلان و استفاده از ظرفیت سمنها
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با تاکید بر رصد و پایش وضعیت دانشآموزان استثنایی پس از فارغالتحصیلی، گفت: استفاده از ظرفیت سازمانهای مردمنهاد برای حمایت و توانمندسازی این افراد ضروری است.
وی همچنین بر مناسبسازی اتوماسیون اداری برای نابینایان، جابجایی ساختمان اداره استثنایی، حل مشکلات سرویس ایابوذهاب دانشآموزان با نیازهای ویژه، اجرای قانون حمایت از معلولان و جذب نیروی انسانی معلول تاکید کرد.
۶ مدرسه استثنایی استان در وضعیت تخریبی
در ابتدای این دیدار، اقبال خانی، سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی کردستان، با اشاره به تخصصی بودن فعالیت در این حوزه گفت: توسعه زیرساختها، تجهیزات و ارتقای کیفیت نیروی انسانی لازمه تحول در آموزش و پرورش استثنایی است.
وی با اشاره به فرسودگی فضاهای آموزشی افزود: از مجموع ۶۵ مدرسه و مرکز جامع استثنایی در استان، ۶ ساختمان در وضعیت تخریبی قرار دارد و از سال ۱۳۷۸ تاکنون تنها هنرستان نوآوران سنندج به این فضاها اضافه شده است.
خانی تصریح کرد: پروژههای حوزه استثنایی که از سال ۹۴ آغاز شده، با پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۸۰ درصدی متوقف شده و نیازمند پیگیری جدی متولیان است.
منبع خبر : خبرگزاری مهر
** انتشار مطالب دیگر رسانه ها در این سایت صرفا جهت اطلاع پیدا کردن مخاطبان از اخبار منتشر شده در فضای مجازی است و رسانه نکته آنلاین، خبر ذیل را تایید یا رد نمی کند.
Thursday, 24 July , 2025