به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو ویژه خبری گفت: “عصر روز اول که جنگ آغاز شد، همان روز یک اطلاعیه صادر کردیم تا روند کار آموزشی و علمی ادامه یابد.”
وی افزود: “با وجود شرایط بحرانی و بمباران‌ها، همکاران من تحت شرایط قرنطینه و خطرناک، توانستند کار کنکور را به‌خوبی انجام دهند و این آزمون در کمال امنیت برگزار شد.” وزیر علوم در پایان تأکید کرد که مسئولان با همکاری و تلاش شبانه‌روزی، شرایط مناسبی را برای برگزاری کنکور فراهم کردند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد که “ما سناریوهای مختلفی را تدوین کرده‌ایم تا اگر دشمن اشتباهی کرد، کار آموزشی و علمی ادامه یابد.” وی افزود: “هیچ خوابگاه دانشجویی در جنگ ۱۲ روزه مورد اصابت دشمن قرار نگرفت و تمامی زیرساخت‌های ضروری برای ادامه تحصیل دانشجویان حفظ شد.”
وزیر علوم همچنین به هشدارهای پیش از انقلاب رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: “رهبر انقلاب خیلی زودتر از مدیران کشور، هوش مصنوعی را گوشزد کردند و بر اهمیت توجه به این فناوری تأکید داشتند.”
سیمایی صراف اعلام کرد که “در ۱۰ سال گذشته متأسفانه آمار فرصت‌های مطالعاتی ما تنها ۱۰۰ نفر بوده است و مخارج این فرصت‌ها هم اکنون تأمین نمی‌شود.” وی افزود: “حقیقت این است که با دست فرمان گذشته نمی‌توان به مرجعیت علمی رسید.”
وزیر علوم همچنین به محدودیت‌های برنامه‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: “ما در برنامه‌های آموزشی کمتر انعطاف نشان داده‌ایم.” او همچنین به تأثیرات جنگ اخیر بر تحصیل دانشجویان اشاره کرد و گفت: “در جنگ اخیر برخی از دانشجویان ما مهاجرت کردند.”
سیمایی صراف، مطرح کرد که “کاهش سنوات تحصیل دانشگاهی در حال بررسی است” و افزود: “چرا باید با آمدن هوش مصنوعی دوره کارشناسی ۴ سال باشد؟” وی تأکید کرد که با توجه به پیشرفت‌های فناوری، نیاز به تغییر در ساختارهای آموزشی احساس می‌شود.
وزیر علوم همچنین به ضرورت بورس تحصیلی برای دانشجویان اشاره کرد و گفت: “ما احتیاج داریم که بسیاری از دانشجویان را در داخل یا خارج بورس کنیم تا بدون دغدغه مالی تحصیل کنند.” وی افزود: “باید میزان بورس را ۱۰ برابر کنیم.”
صراف همچنین تأکید کرد که با ورود هوش مصنوعی به حوزه‌های مختلف، باید بسیاری از سنت‌ها را بشکنیم و تغییرات اساسی در نظام آموزشی ایجاد کنیم.
سیمایی صراف، تأکید کرد که “دوره کارشناسی می‌تواند ۳ سال شود” و افزود که “می‌توان جای پایان‌نامه ارشد، تحقیق یا مقاله را جایگزین کرد.” وی با اشاره به تغییرات در ساختار آموزشی، به نیاز به تغییر در فرآیندهای تحصیلی اشاره کرد و گفت: “چرا دانشجو مجبور است که اساتیدی را که ما انتخاب می‌کنیم انتخاب کند؟”
وزیر علوم همچنین به تغییرات در پایان‌نامه‌های ارشد اشاره کرد و گفت: “پایان‌نامه‌های ارشد خیلی متفاوت شده است و باید این روندها به‌روز و انعطاف‌پذیرتر شوند تا با نیازهای جدید همخوانی داشته باشند.”
سیمایی صراف، اظهار داشت که “عدالت آموزشی در سهمیه‌ها اعمال شده است”، اما افزود: “من هم بی‌عدالتی در برخی سهمیه‌ها را قبول دارم.” وی در ادامه اشاره کرد که در برخی موارد شایسته‌سالاری در جذب هیأت علمی رعایت نشده و سلیقه‌ها دخیل بوده است.
وزیر علوم همچنین بر لزوم توجه به شایسته‌سالاری و شفافیت در جذب اساتید تأکید کرد و گفت که باید فرآیندهای جذب هیأت علمی اصلاح شود تا شایسته‌ترین افراد به این جایگاه‌ها منصوب شوند.

منبع خبر : خبرگزاری دانشجو | www.snn.ir

** انتشار مطالب دیگر رسانه ها در این سایت صرفا جهت اطلاع پیدا کردن مخاطبان از اخبار منتشر شده در فضای مجازی است و رسانه نکته آنلاین، خبر ذیل را تایید یا رد نمی کند.