به گزارش خبرنگار دانش و فناوری گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صنعت هوانوردی، با پیشرفتهای خیرهکنندهاش، همواره مایۀ شگفتی و الهام بوده است. از نخستین پرواز برادران رایت تا سفرهای مافوق صوت امروزی، هواپیماها شیوۀ سفر و ارتباط ما با جهان را دگرگون کردهاند.
اما فراتر از عظمت و فناوری آشکار آنها، جنبههای کمتر شناختهشدهای نیز وجود دارد که به پیچیدگی و جذابیت این ماشینهای پرنده میافزاید. در ادامه به هفت حقیقت جالب و اغلب ناشناخته دربارۀ هواپیماها میپردازیم؛ از ماهیت واقعی «جعبۀ سیاه» گرفته تا هدف پنهان یک سوراخ کوچک در پنجرۀ هواپیما و جنبههای دیگری که نگاهی عمیقتر به دنیای پنهان هوانوردی ارائه میدهند.
۱. جعبۀ سیاه: نارنجیِ نجاتبخش
یکی از آشناترین اصطلاحات در حوادث هوایی، «جعبۀ سیاه» است. این دستگاه که برای ثبت اطلاعات پرواز و مکالمات کابین خلبان طراحی شده، نقشی حیاتی در بررسی علل سوانح ایفا میکند. با این حال، نام آن گمراهکننده است؛ «جعبۀ سیاه» در واقع به رنگ نارنجی روشن است. این انتخاب رنگ هوشمندانه است، زیرا نارنجی تند و براق باعث میشود که در محیطهای مختلف پس از یک حادثه، از جمله در اعماق اقیانوس یا در میان لاشۀ هواپیما، بهراحتی قابل شناسایی باشد. دو جزء اصلی جعبۀ سیاه شامل ضبطکنندۀ اطلاعات پرواز (FDR) و ضبطکنندۀ صدای کابین خلبان (CVR) است که هر دو بهگونهای طراحی شدهاند تا در برابر ضربه، گرما و فشار آب مقاومت بالایی داشته باشند و بتوانند پس از یک سانحۀ شدید، اطلاعات حیاتی را حفظ کنند. مقاومت این دستگاهها در برابر دماهای بسیار بالا تا ۱۱۰۰ درجۀ سانتیگراد و فشار آب تا عمق ۶۰۰۰ متری، آنها را به ابزاری بیبدیل در ایمنی هوانوردی تبدیل کرده است.
۲. رعد و برق: مهمان ناخوانده اما بیخطر
تصور کنید که در یک هواپیما هستید و صاعقهای به آن برخورد میکند. این سناریو ممکن است دلهرهآور به نظر برسد، اما واقعیت این است که هواپیماها بهطور مکرر، گاهی سالی یک بار یا بیشتر، مورد اصابت صاعقه قرار میگیرند. با این حال، جای نگرانی نیست؛ هواپیماهای مدرن بهگونهای مهندسی شدهاند که جریان الکتریکی را بهطور ایمن در اطراف بدنۀ خود هدایت و آن را دفع کنند. این طراحی باعث میشود که جریان برق بدون آسیب رساندن به اجزای داخلی هواپیما یا مسافران، از نقاط ورودی به نقاط خروجی (معمولاً بالها یا دم) عبور کند. از سال ۱۹۶۳، هیچ هواپیمای تجاری به دلیل اصابت صاعقه سقوط نکرده است که گواهی بر مهندسی دقیق و استانداردهای ایمنی بالای صنعت هوانوردی است. این سازوکار حفاظتی شامل مسیرهای رسانای ویژه در ساختار هواپیما و استفاده از مواد کامپوزیتی خاص برای توزیع بار الکتریکی است.
۳. اکسیژن اضطراری: فرصت محدود اما کافی
در صورت کاهش ناگهانی فشار کابین، ماسکهای اکسیژن از سقف بالای سر مسافران آویزان میشوند. بسیاری از مسافران ممکن است تصور کنند که این ماسکها برای مدت طولانی اکسیژن تأمین میکنند، اما در واقع، ذخیرۀ اکسیژن اضطراری معمولاً فقط برای ۱۲ تا ۱۵ دقیقه کافی است. این مدتزمان کوتاه، با وجود نگرانیهایی که ممکن است ایجاد کند، کاملاً حسابشده است. هدف اصلی این اکسیژن، فراهم کردن فرصت کافی برای خلبانان است تا هواپیما را به ارتفاعی امنتر (معمولاً زیر ۱۰۰۰۰ پا) کاهش دهند؛ جایی که فشار هوا برای تنفس بدون ماسک نیز مناسب است. در این ارتفاع، مسافران میتوانند بهراحتی نفس بکشند و هیچ خطری از نظر کمبود اکسیژن وجود نخواهد داشت. سیستم تولید اکسیژن در هواپیماهای تجاری معمولاً از واکنش شیمیایی کلرات سدیم با مقادیر کمی از آهن و باریم پراکسید بهره میبرد که در صورت نیاز، اکسیژن خالص تولید میکند.
۴. رژیم غذایی جداگانه برای خلبانان
یکی از پروتکلهای ایمنی غیررسمی اما رایج در بین خطوط هوایی این است که خلبان و کمکخلبان در یک پرواز، غذای کاملاً متفاوتی بخورند. دلیل این اقدام پیشگیرانه ساده و منطقی است: جلوگیری از خطر مسمومیت غذایی یا هر بیماری ناشی از غذا که میتواند هر دو نفر را بهطور همزمان ناتوان کند. اگر یکی از خلبانان دچار مشکل گوارشی شود، خلبان دیگر که غذای متفاوتی خورده و سالم است، میتواند کنترل هواپیما را بهطور کامل در دست بگیرد و ایمنی پرواز را تضمین کند. این یک پروتکل ایمنی ساده اما مؤثر است که نشان از توجه ریزبینانه به جزئیات در صنعت هوانوردی دارد. این عمل حتی شامل غذاهای آمادهشده از منابع و آشپزخانههای متفاوت نیز میشود تا احتمال آلودگی متقاطع به حداقل برسد.
۵. سوراخ کوچک در پنجره: راز کنترل فشار
اگر تا به حال به پنجرۀ هواپیما دقت کرده باشید، متوجۀ یک سوراخ کوچک و تقریباً نامرئی در پایینترین قسمت لایۀ داخلی آن شدهاید. این سوراخ کوچک که به آن «سوراخ تنفسی» (Bleed Hole) میگویند، نقش حیاتی در ایمنی و ساختار پنجرۀ هواپیما ایفا میکند. پنجرههای هواپیما در واقع از سه لایۀ شیشۀ آکریلیک ساخته شدهاند: لایۀ بیرونی، لایۀ میانی و لایۀ داخلی. سوراخ تنفسی در لایۀ میانی قرار دارد و به تنظیم فشار هوا بین این لایهها کمک میکند. وظیفۀ اصلی آن این است که اطمینان حاصل کند فشار اصلی کابین بر لایۀ بیرونی پنجره وارد میشود که قویترین لایه است و برای تحمل اختلاف فشار بین داخل و خارج هواپیما طراحی شده است. این سوراخ همچنین به تخلیۀ هرگونه رطوبت جمعشده بین لایهها کمک میکند تا از یخزدگی یا مهگرفتگی پنجره جلوگیری شود و دید مسافران همواره واضح باشد.
۶. چراغهای ناوبری: زبان پنهان هواپیماها
همانطور که کشتیها در دریا از چراغهای ناوبری برای نشان دادن جهت حرکت و موقعیت خود استفاده میکنند، هواپیماها نیز دارای سیستم مشابهی از چراغها هستند. این چراغها که به «چراغهای ناوبری» (Position Lights) معروفاند، اطلاعات حیاتی را به سایر هواپیماها و کنترلکنندههای ترافیک هوایی منتقل میکنند. یک چراغ قرمز در نوک بال چپ، یک چراغ سبز در نوک بال راست و یک چراغ سفید در دم هواپیما وجود دارد. چراغ قرمز نشاندهندۀ سمت چپ (Port)، چراغ سبز نشاندهندۀ سمت راست (Starboard) و چراغ سفید نشاندهندۀ جهت عقب هواپیما است. با مشاهدۀ این چراغها، خلبانان دیگر میتوانند فوراً جهت پرواز یک هواپیمای دیگر را تشخیص دهند و از برخوردهای احتمالی جلوگیری کنند. این سیستم همچنین شامل چراغهای ضدبرخورد (Strobe Lights) است که با فلاشهای روشن و متناوب، حضور هواپیما را در شب یا در شرایط دید کم، بهوضوح اعلام میکند.
۷. خستگی فلز: دشمن نامرئی هوانوردی
یکی از چالشهای پنهان در طول عمر یک هواپیما، پدیدۀ «خستگی فلز» (Metal Fatigue) است. همانطور که بدن انسان پس از فعالیتهای مداوم خسته میشود، مواد فلزی نیز تحت تنشهای مکرر و چرخههای بارگذاری و باربرداری (مانند پروازهای مکرر، تغییرات فشار و دما) دچار ضعف و آسیبهای میکروسکوپی میشوند. این ترکهای کوچک که در ابتدا قابل مشاهده نیستند، میتوانند بهتدریج بزرگتر شده و در نهایت منجر به شکست سازهای شوند. به همین دلیل، هواپیماها تحت برنامههای بازرسی و نگهداری بسیار دقیق و منظم قرار میگیرند. هر جزء از هواپیما دارای یک «عمر مفید» مشخص است که پس از تعداد معینی پرواز یا ساعت پروازی، باید بازرسی، تعمیر یا تعویض شود. این فرایندها که شامل استفاده از تکنیکهای پیشرفتهای مانند آزمونهای غیرمخرب (مانند اولتراسونیک و رادیوگرافی) است، برای اطمینان از ایمنی پرواز و جلوگیری از بروز حوادث ناشی از خستگی مواد، حیاتی هستند.
صنعت هوانوردی مملو از جزئیات فنی و پروتکلهای ایمنی است که اغلب برای عموم مردم ناشناخته باقی میمانند. از رنگ واقعی جعبۀ سیاه گرفته تا مقاومت هواپیماها در برابر صاعقه، مدتزمان محدود اکسیژن اضطراری، رژیم غذایی خلبانان، هدف سوراخهای کوچک در پنجرهها، اهمیت چراغهای ناوبری و چالش خستگی فلز، هر یک از این حقایق نشاندهندۀ سطح بینظیری از مهندسی، ایمنی و برنامهریزی است که در پس هر پرواز نهفته است. درک این جنبههای کمتر شناختهشده، نه تنها بر دانش ما دربارۀ هواپیماها میافزاید، بلکه اعتماد ما را به ایمنی و کارایی این شگفتیهای پرنده افزایش میدهد و قدردانی ما را از دنیای پیچیده و همواره در حال تکامل هوانوردی عمیقتر میسازد.
منبع خبر : خبرگزاری دانشجو | www.snn.ir
** انتشار مطالب دیگر رسانه ها در این سایت صرفا جهت اطلاع پیدا کردن مخاطبان از اخبار منتشر شده در فضای مجازی است و رسانه نکته آنلاین، خبر ذیل را تایید یا رد نمی کند.
Monday, 21 July , 2025