گردهمایی معاونین آموزش ابتدایی استان ها با حضور "خانم حکیم زاده" معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به میزبانی استان مازندران و در شهرستان آمل برگزار شد.

به گزارش نکته آنلاین و به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران، حسین کمالی مدیر کل آموزش و پرورش استان در گردهمایی معاونین آموزش ابتدایی استان ها اظهار کرد:دوره ابتدایی شروع یک نقش بنیادین در تشکیل شخصیت فرد دارد و یادگیری خوب   تاثیری که در دوران  تحصیل فرد می گذارد مهم است.

وی افزود: با ایجاد منابع و امکانات  و با روش های تدریس مناسب و تعامل با خانواده می توان بسیاری از کارها را پیش برد.

رئیس دستگاه تعلیم و تربیت مازندران ادامه داد: با استفاده از امکانات و ظرفیت ها ،آموزش های مهارتی و حرفه ای را افزایش دهیم و برنامه ریزی مناسب داشته باشیم و بصورت کیفی آموزش ها ارائه شود.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: نقش بی بدیل و تاثیر گذار خانواده در فرایند یاددهی و یادگیری در امر آموزش مهم است .

وی یادآور شد: از فناوری و نوآوری و روش های نوین در فرایند یاددهی و آموزش استفاده شود.

وی گفت: خوشبختانه آموزش و پرورش مازندران در راستای ارائه خدمات مطلوب به دانش آموزان و فرایند یاددهی و آموزش اقدامات خوبی انجام داده است .

در ادامه رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ما بعنوان متولیان آموزش کودکان باید فرصتهای تربیتی و یادگیری را برای آنها فراهم کنیم.

وی افزود: کاملترین و بهترین منبعی که می توان نظریه های تربیتی را فرا گرفت ، کتاب خدا است و قرآن کتاب زندگی و برنامه تربیتی ما بوده و ما به این اصول پایبند هستیم و تمامی برنامه ها برپایه قرآن است و این مهم فهم بهتری برای چرایی تصمیم ها خواهد بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اولین و مهمترین نکته این است که با عنوان معلم‌ و مربی با کودکان و دانش آموزان سروکار داریم و آنها ارزشمند هستندو هدیه خدادادی بوده و با ارزش ترین سرمایه های کشور هم بوده و تمامی برنامه ها و اقدامات و فعالیت های ما باید بگونه‌ای باشد که این کرامات حفظ شود.

وی ادامه داد: تربیت در مدرسه فرایند ارزش بخشیدن به کودک است و قرار دادن دانش آموز در موقعیتی است که ارزش ها را ادراک کند.

دکتر حکیم زاده گفت: باید فضای مناسب را برای کودکان فراهم کنیم و فرآیندهای آموزشی نیز باید مبتنی بر فراهم کردن فرصت های همکاری و رفاقت باشد.

وی در خصوص ارزشیابی کیفی توصیفی افزود: اساس ارزشیابی کیفی توصیفی یک ایده مترقی است که ارزشیابی از یادگیری به ارزشیابی برای یادگیری و ارزشیابی به مثابه یادگیری توجه می کند و رویکردی که در واقع دو ، سه دهه است که بعنوان رویکردی جدید در فراهم کردن فرصتهای ارزشیابی تعریف شده است.

حکیم زاده گفت: بعنوان معلم اصل کرامت انسانی، تشویق، همکاری ، مهرورزی و خُلق نیکو را باید در نظر داشته باشیم زیرا همه اینها تاثیر تربیتی روی کودکان دارد، تربیت فرایند ارزشمندی است و اقدامات ما باید طوری باشد که دانش آموزان احساس ارزشمندی کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به سه اصل مهم عدالت و توسعه عدالت ، ارتقاء کیفیت و ایجاد تعلق و هویت بخشی به دانش آموزان اشاره کرد و افزود: این موارد از جمله اولویت‌ های کاری و مورد تاکید است.

وی با اشاره به دوره پیش دبستانی ادامه داد: دوره پیش دبستانی مانند دوره ابتدایی مهم است و آمادگی برای یادگیری و همچنین ظرفیت بالقوه برای دانش آموزان ایجاد می شود.

حکیم زاده با تاکید بر اینکه ذائقه تربیتی در دوره پیش دبستانی ایجاد می شود ، یادآور شد:با ارائه برنامه تربیتی خوب تعلق به هویت ایرانی اسلامی شکل می گیرد.